Informacje o Leader (RLKS) 2014-2020
- Szczegóły
RLKS czyli Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność jest jednym z działań, które realizowane jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 objętego wsparciem ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Instrument RLKS (ang. Community-led local development – CLLD) oparty jest na metodzie LEADER stosowanej w perspektywie finansowej Unii Europejskiej (UE) 2007-2013 w ramach:
- II filara wspólnej polityki rolnej jako „podejście LEADER”, czyli obowiązkowa oś 4 Leader programów rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych z EFRROW oraz
- wspólnej polityki rybołówstwa jako „zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa”, w ramach osi priorytetowej 4 programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego.
Zatem RLKS jest instrumentem, który w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020 umożliwia zastosowanie metody LEADER także w ramach polityki spójności w ramach wspólnej podstawy prawnej, czyli art. 32-35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 r. str. 320).
RLKS zachowuje podstawowe założenia metody LEADER, to jest:
1) oddolność (szeroki udział społeczności lokalnej w tworzeniu i realizacji strategii),
2) terytorialność (lokalna strategia rozwoju przygotowana dla danego, spójnego obszaru),
3) zintegrowanie (łączenie różnych dziedzin gospodarki, współpraca różnych grup interesu),
4) partnerstwo (lokalna grupa działania jako lokalne partnerstwo, w którym uczestniczą różne podmioty z sektora publicznego, społecznego i gospodarczego),
5) innowacyjność (w skali lokalnej),
6) decentralizacja zarządzania i finansowania,
7) sieciowanie i współpraca (wymiana doświadczeń i rozpowszechnianie dobrych praktyk).
ZARZĄDZANIE FUNDUSZAMI STRUKTURALNYMI Z JAK NAJNIŻSZEGO SZCZEBLA.
- Szczegóły
Należy propagować delegowanie kompetencji i zasobów na niższe szczeble w ramach funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Niechęć organów zarządzających do takiego postępowania może ograniczyć potencjał RLKS i ZIT - uważa, Ruža Tomašić, chorwacka europarlamentarzystka i członkini Komisji Rozwoju Regionalnego w Parlamencie Europejskim.
Pełna treść wystąpienia dostępna jest pod tym adresem.
Treść umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowaneog przez społeczność
- Szczegóły
Treść umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
Informacja o podpisaniu umowy na realizacje LSR
- Szczegóły
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania – Forum Powiatu Garwolińskiego pragnie poinformować, iż w dniu 17 maja 2016 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, została podpisana umowa na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020. W ramach Działania LEADER w nowym okresie programowania będą wspierane operacje, mające na celu:
• Poprawę stanu infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, kulturowej służącej lokalnej społeczności.
• Budowanie, zachowanie i promocję dziedzictwa lokalnego.
• Wspieranie i promowanie aktywności lokalnej.
• Tworzenie nowych miejsc pracy na obszarze LGD.
• Wzrost świadomości społeczności lokalnej w zakresie przedsiębiorczości opartej o lokalne zasoby.
Szczegółowe informacje o dalszych działaniach, będą sukcesywnie zamieszczane na naszej stronie internetowej.
Szanowni Państwo.
- Szczegóły
W dniu 11 kwietnia 2016 r. odbyło się posiedzenie członków komisji dokonującej wyboru LSR, podczas którego dokonano ostatecznej oceny wszystkich złożonych wniosków oraz podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia listy ocenionych LSR złożonych w ramach konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa Mazowieckiego, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy. Następnie podjęto uchwały o wyborze LSR, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy. Ostatecznie 29 LSR przekroczyło wymagane minimum 60% punktów i zostało wybrane do realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Dla 3 wybranych LSR zastosowano obniżenie kwoty pomocy o 5% z powodu uzyskania wyniku poniżej 80% maksymalnej liczby punktów. Natomiast w stosunku do 4 LGD zastosowano obniżenie kwoty pomocy o 10% z powodu uzyskania wyniku poniżej 70% maksymalnej liczby punktów. LSR złożone przez 3 Lokalne Grupy Działania nie osiągnęły wymaganego minimalnego progu punktowego (tj. 60% maksymalnej liczby punktów) i nie zostały wybrane do realizacji LSR.
Lista rankingowa ocenianych wniosków dostępna jest na stronie: http://www.prow.